måndag 14 februari 2011

15 februari Mui Ne- sista dagen

Då lämnar vi Mui Ne och Vietnam i morgon. Det skall bli kul med något nytt samtidigt som det är en lång resa till vårt nästa ställe som är Koh Chang i Thailand. 5 timmar minibuss till Saigon, 1 timmas flyg och sedan 5 till 6 timmars minibuss till Koh Chang. Har precis insett att det inte går några nattfärjor till Koh Chang så vår reseplanering spricker lite. Vi måste övernatta någonstans på vägen och har redan bokat hotell på Koh Chang. Men det ordnar sig alltid.

Vad jag kommer sakna mest från Vietnam är vår favorit restaurang Ganesh där vi ätit 6 gånger tror jag. Sedan kommer jag sakna alla goda udda frukter de har här, betydligt fler än i Thailand. Min och Junias favorit är en taggig frukt som heter Rambutan och smakar som ett mellanting mellan plommon och vindruvor. Sen gillar jag även Cherimoya som nästan smakar som en blandning av päron, banan, annanas. Det känns även ganska lyxigt att äta passionsfrukt till frukost, mmm....




Andreas är iväg och tar sin sista surflektion och han kommer säkerligen sakna surfingen. Vi får se om det kanske går att surfa på Koh Chang.

Jämfört med Thailand är annars Vietnam ett likvärdigt resealternativ förutom att det är betydligt billigare att resa, äta och bo. Turistsammansättningen är något annorlunda också för här domineras den av rysktalande. Svenskarna är ytterst få, iaf det vi fått erfara från Saigon och Mui Ne.

1 kommentar:

  1. Hörde just om en olycka utanför Vietnam, slängde mig på datorn för att kolla när det var ni skulle åka. Jag blev lugnad av det jag läste... skönt! Var rädda om er!

    SvaraRadera